Tuesday, September 8, 2009

Tak lama lagi Hari Raya

Pejam celik,pejam celik, dah setengah bulan berpuasa... Tahun ni aku berpuasa bersama suami aku..huhu..xda bezanya pun..tetap bersahur macam dulu2...kalau beza pun,cuma makanan yg masuk ke dalam tekakku ni jela...dulu,minum milo,mkn nasi dgn telur atau makan biskut..sekarang? kena makan nasi...tapi xpernah habis pun..kenyang..hehe

Zaman kecik2 dulu, time berpuasa, cukup senang...mama kejut,aku dengan along pun bangun,g cuci muka,kumur2 cikit,pastu makan...minuman wajib masa dulu ialah horlicks..supaya perut tu tahan sikit...nama pun seorang ibu,kasih sayang dia xpayah cerita la...sebelum mama kejut aku adik beradik,mama akan siapkan suma sekali...nasi pun dah sedia dalam pinggan...tinggal basuh tangan dan makan...

pas makan,basuhla pinggan masing2 n pinggan mama sekali..ada satu kenangan yang aku tak boleh lupakan masa bulan puasa...

masa tu aku dalam tingkatan 2,mama dengan abah dah lama bercerai,sejak aku tadika lagi..lama gak tak jumpa abah,so x berapa mesra la...masa bulan puasa,abah kena bertugas di kota tinggi,so dia datang umah aku,jumpa kami...aku ni xsuka dengan abah,sampaikan mama perasan..so mama tanya aku,setuju x kalau mama baik semula dengan abah? aku jawab tak...

disebabkan jawapan aku tu,rupa2nya aku dah kecewakan mama...aku ingat lagi,mama sampai nangis2..aku dah gabra..aku tak pernah minta maaf dgn mama selain hari raya..tapi waktu tu,aku minta maaf gak walaupun x raya lagi..syahdu betul masa tu..

pas minta maaf,mama suruh aku bersiap nak gi sekolah,mama suruh abah hantar...TIDAK!!!! aku sebenarnya tak nak,tapi dah terpaksa,pegi la..dalam hati,bengkek je...aku suruh berhenti depan sekolah je walaupun bole masuk sebenarnya...biasala,aku ni pelik sikit..

tu kisah dulu2 la...sekarang ni,antara aku dengan abah bolehla dikatakan "biasa2 je"...ok la tu kalau nak dibandingkan dengan perangai aku masa dulu...hehe

No comments:

Post a Comment