Thursday, October 21, 2010

Cabutan Tiket Bertuah

Saja nak meluahkan pendapat aku tentang cabutan bertuah...

Dari segi hukum, ada yang kata Halal dan ada yang kata Haram..

Bagi aku, benda ni ada kesan buruk pada kanak-kanak..

Kat sekolah aku memang jadi satu perkara wajib ketika hari sukan..Memang la tak haram sebab hadiah disumbangkan pihak ketiga yang tidak ada kepentingan dengan cabutan bertuah,duit tiket hanya menampung kos pentadbiran...

Tapi,benda ni dah nampak macam judi/nombor ekor...SEBAB:
kita beli nombor,nombor naik,dapat hadiah..
KESAN:
Kanak-kanak pun join sekali beli nombor ni,aku cuma takut,kesan dia,mereka akan samakan dengan nombor ekor bila mereka besar nanti...
Mesti kanak-kanak ni rasa,masa aku kat sekolah,boleh beli,sekarang dah besar panjang,boleh la beli jugak...banyak orang jual kat tepi -tepi jalan..murah je...wooooo...



Gambar hiasan

Macam mana ni? Apa tanggungjawab kita? Bagi aku,sebaiknya penganjur tidak menggalakkan orang ramai membeli nombor..Lebih baik meletakkan nombor di bawah meja/kerusi yang diduduki...Tapi susah jugak nak cakap,sebab kita perlukan duit untuk kos pentadbiran..Lainlah kalau kaya raya...hahahaha

No comments:

Post a Comment