Tuesday, December 22, 2009

JOM KITA FIKIR...


Melentur buluh biar dari rebungnya.

dah lama sebenarnya aku terfikir tentang SOLAT...bukan nak kata sesiapa,tapi sekadar untuk mengingatkan diri sendiri yang kadang2 leka dengan hal2 dunia..

Dulu2 masa kecik2 lagi,mama selalu ajar aku dengan along solat 5 waktu..waktu paling best wktu maghrib dan isyak,solat jemaah dengan arwah atok,tok yam ( nenek aku ),mama,along,aku...pas solat,ngaji..

tapi waktu lain,kadang2 aku ngelat gak,mama xde,aku sembunyi dok dalam bilik,pas 5minit,baru aku kuar,konon2 dah solat...(jahat tul aku..)bila depan mama,aku solat main2,tengah baca fatihah,aku garu kaki kanan dengan kaki kiri,apalagi,kena tegur dengan mama...mama boleh nampak sebab kain telekong aku jarang..

Pernah satu masa dulu,cikgu aku cerita,kalau kita diberi pilihan antara lari sekeliling padang dengan solat,kita akan sanggup lari daripada pilih untuk bersolat..kenapa ek? Aku tanya pada diri aku jugak,n jawapan aku pun tetap pilih lari..

Yang sebenarnya,kita tak betul2 merasai kemanisan solat..contoh la,kalau kita betul2 nak dpt nombor 1 dalam kelas,kita akan wat persediaan sehabis baik...macam tu jugak dengan solat,kalau kita betul2 faham apa yg kita akan dapat dari solat,tentu kita tak akan tinggalkan solat..

Syaitan terlalu banyak goda kita ke,atau kita sendiri yang malas? Kalau bulan ramadhan,syaitan kena ikat,tapi kita masih lagi tak solat,apa puncanya? Puncanya,diri kita dah sebati dengan godaan syaitan,,,sebab tula...

So,xde sapa yg boleh ubah diri kita,kecuali kita sendiri..kita tak solat,kita yg berdosa,kita solat,kita gak yang untung...kalau nak suruh orang tolong solat untuk kita,kita kenala mati dulu...baru orang bokeh solatkan untuk kita...SOLAT JENAZAH!

RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL>>>

No comments:

Post a Comment