Wednesday, December 23, 2009

TOPIK PERKAHWINAN>>>>>>>

Masih lagi dalam topik kawim dan jodoh...Pengalaman nak wat kenduri ni macam2...bergantung pada individu..aku disebabkan dok jauh,banyak jgk la urusan kenduri yg aku monitor dari sini..pakcik aku yg tolong itu ini...aku just bg duit..bila aku balik,aku just g cari kedai kat melaka untuk siapkan hantaran...6bulan sebelum kawin dah siap...mak aku tak ckp apa pun sebab aku dgn mama bnyk selisih fhm masa 2...mama suh aku wat sendiri suma perkara..aku sahut cbrn 2...maknanya,urusan dewan n rencam,CIK PIE yg uruskan,baju kawin + andam + gmbr + pelamin + meja mkn beradab,g wt kt kedai kwn PAK DIN..aku punya kerja kawin,semua ekspress...bila mama tgk bnyk benda yg dh setel,mama cuma siapkan cenderahati tetamu dan uruskan bahagian jamuan...Alomg pulak sponsor bahagian kad jemputan..

Senang cerita,kita kena wujudkan AJK utk majlis kita ni,lg mudah..Cdgn aku:
1. G kursus kawin dulu
2. G ambik borang nikah kt pej agama
3. Isi borang dgn lengkap
4. Cari kedai andaman berpakej
5. Siapkan hantaran..sireh junjung,pakai yg palsu je..dh siap simpan elok2 dlm kotak supaya x berhabuk..
6. Anggarkan bil tetamu..senaraikan dulu nama2 dia,minta jgk senarai nama kwn2 family kita...kira semua ada berapa org..pastu di darabkan dgn 2(anggap depa dtg berpasangan )..cth: nama y disenaraikan ada 700 org,kali dgn 2,maknanya jadi 1400org tetamu..itu hanya anggaran...
7. Cari tukang masak/catering..kena tempah awal,kalo x depa g masak kat kenduri org lain..kita gak yg melepas..masa ni,kita bgtau bp org jemputan kita..biasanya caterer akan bagi lebih punya..
8. Booking dewan/khemah..sebenarnya buat kat dewan lagi senang sebab kita xmengganggu kawasan umah org lain,jln raya,umah kita pun xdela bersepah sgt..rumah kita dijadikan tmpt utk sedara mara kita tidur je..
9. Sediakan cenderahati/bunga telur..ni kita wat last2 sikit pun xpe..sambil2 tgk tv boleh wat..kalau dah terlalu last minit,kita suruh je anak2 buah kita yg kecik2 tolong..bagi lah upah sikit..
10. Akhir sekali,kita kena bayangkan,macam mana majlis kita berjalan nanti..semua dah lengkap ke? P.A system ok ke x? Pekerja2/penanggah 2,mcmana? upah jgn lupa...

2 la dia sedikit sebanyak proses nak kenduri..Time kenduri nanti,kena pastikan jugak keselamatan mak kita yg dpt duit sumbangan tetamu..kita dok tersengeh2 kat pelamin,tiba2 mak kita kena rompak pulak...hati2..duit2 yg dh dpt 2 nanti,akan dikira..duit 2la yg kita guna utk byr apa2 yg terkurang..jgn berangan nk ambik yer...

Masa aku kawin kat Melaka,mak mertua aku suruh tulis nama org yg bg duit dgn jumlah dia sekali..aku xbuat pun sebab masa mak mertua aku suruh,aku dah habis kira duit n dah buang envelop2 2...aku pun berfikirla..napa ek????

Kemungkinan yg aku dapat,bila tulis nama,kita boleh rujuk berapa seseorang 2 bagi..tp utk apa ek? Mungkin utk masa akan dtg kot...cth, A bg RM50,bulan dpn, A wt kenduri so kita bolehla bg RM50..agaknya la..xtau jgk..

Kat bawah ni,khas utk kawan2ku yg xdpt g masa hari kawin aku,aku sertakan dgn gambar2 majlis d Melaka (sebelah suami) dan Kuala Lumpur ( sebelah ayah aku..)

MAJLIS RESEPSI,MELAKA


Ni gambar masa nak masuk rumah..konon2 je 2..yela,aku dari dalam umah,kuar sampai simpang dalam 10m,pas2 masuk semula dalam umah yg sama..lucu..


Bersanding..aku xnak sebenarnya,tapi nak jaga hati keluarga mertua,terpaksalah...masa kt JB,dok kat pelamin utk ambik gmbr je..malu o..


Pas makan beradab,kami kena g TAMAN SERIBU BUNGA,MELAKA..aku kaki aym jer..sebab aku xreti palai heelssssss

MAJLIS RESEPSI,KUALA LUMPUR

Abah wat kat DEWAN YPC,CHERAS..banyak2 gambar,gambar kat KL ni je yg cantik(pada aku la..) sebab yg ambik ni,memang jurugambar..ayah aku kan jurugambar UTUSAN...yg kat Melaka,ok la,,,yg kat JB paling hampeh..ada ke dia suh kita ambik gmbr dgn kerusi kosong...ish2..


Merakamkan kenangan abadi bersama abah,Rektor ASWARA Datuk Omar Awang dan isteri


Antara artis2 yang merupakan kenalan rapat abah yang hadir..



TOK MAT antara yang hadir...aunty JULIE DAHLAN pun ada..

Majlis di Kl ni,abah orang yg paling sibuk..semua benda dia nak buat...kesian gak tgk dia..dah cakap kat abah,xpayah wat kenduri kat KL pin xpe sebab dah wat kat JB n Melaka..tapi abah tetap nak wat..mungkin aku yg kawin dulu..nak tumggu adik2 tiri aku?lambat lagi..depa masih belajar lagi..

Ok,ni gambar kami di Majlis Resepsi di Kuala Lumpur..ada lagi,tp xlarat nak tunggu upload..hehe...

No comments:

Post a Comment